Individuelle samtale forløb
- Mindfulness, empowerment & trivsel
Borgere på sygedagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, ledighedsydelse, ressourceforløbsydelse eller er i jobafklaringsforløb, som har brug for ekstra støtte til at komme tilbage på arbejdsmarkedet.
Et praktikforløb indeholder følgende:
- Jobkonsulenten gennemfører en opstartssamtale mellem beskæftigelsesrettet jobkonsulent og borger, hvor der afdækkes:
- Fysiske ressourcer og barrierer i forhold til beskæftigelse eller uddannelse
- Personlige kompetencer, realkompetencer, sociale kompetencer og netværk
- Tidligere beskæftigelse
- Plan for tilbagevenden til arbejdsmarkedet eller uddannelse
- Evt. skånehensyn
- Jobkonsulenten gennemfører jobrettede individuelle samtaler med vejledning og rådgivning om eksempelvis jobsøgning, CV, ansøgninger, jobsamtaler og jobåbninger samt praktikforløb.
- Jobkonsulenten gennemfører løbende individuelle beskæftigelsesrettede motiverende samtaler
- Oplysnings- og motivationsarbejdet er særligt vigtigt fra begyndelsen af forløbet. Til dels for at øge motivationen til ændring af den beskæftigelsesmæssige situation samt for at styrke beslutningen om at sætte handling bag.
- Den indledende samtale er af stor betydning, da den øger fastholdelse (compliance) og effekt af forløbet. Her er det vores opgave at skabe betingelserne for, at borgerens egen motivation og forpligtelse for forandring forstærkes.
- Etablering af praktik, jobprøvning mm.
- Ugentlige individuelle samtaler med opfølgning og evaluering af praktikforløb
- Udfører driftssikkert arbejde med administrative opgaver herunder håndtering af blanketter, registrering i fagsystemer mv.
- Tematiserede undervisningsforløb og workshops for mindre hold af jobparate med forskellige arbejdsmarkedsrettede temaer, der kan styrke de lediges jobsøgning, netværk, muligheder på arbejdsmarkedet, smertehåndtering og selvindsigt mv.
Når vi arbejder med mennesker i en beskæftigelsesrettet kontekst, er det væsentligt, at de oplever at blive mødt med udgangspunkt i, og med respekt for, deres situation og livsbillede. Ud fra denne erfaring og viden, bygger vores tænkning og indsatsmodel bl.a. på følgende fire tilgange og metoder:
- Den Motiverende Samtale
- Empowerment
- Kognitiv Coaching
- Gruppedynamik - Fællesskab, Inklusion og Nærvær
Borgeren henvises til et 16-20 ugers forløb, med 4-8 ugers opstart, udredning, kompetenceoptimering og praktikplacering og herefter 12 ugers praktik.
Borgeren får
- Ugentlige individuelle samtaler
- 4-6 ugers forberedende og optimerende praktikforberedelse og 12 ugers praktik
- Individuelt træningsprogram og kostplan
- Fri træning, samt adgang til alle centerets ugentlige hold
- Løbende personlig støtte og coachende samtaler i forhold til motivation, udfordringer og fremskridt
For at sikre den bedst mulige udvikling hos borgeren, og for at øge effekten af vores indsats til den enkelte borger, tilbydes borgeren også i løbet af sit forløb:
- Konsultation med fysioterapeut, ergoterapeut, massør, diætist, psykoterapeut eller anden fagligt personale, hvis det fagligt vurderet er støttende for forløbet
Sagsbehandleren får
- Besked om opstart og besked ved afbud/udeblivelse fra aftale og praktik
- Praktikbeskrivelses- og opstartsrapport
- Praktikstatus 4. uge med vægt på motivation, udfordringer og fremskridt samt optrapningsplan
- Praktikstatus 8. uge med vægt på motivation, udfordringer og fremskridt samt optrapningsplan
- Afsluttende rapport med progressionsevaluering, ressourcer, barrierer og udviklingsmuligheder samt konklusion på forløbet med hovedvægt på borgerens arbejdsevne og -muligheder
For at skabe det bedst mulige udgangspunkt for et effektivt forløb for både borgere, Kommune og fagpersoner ved Back2Work, vil der under hele forløbet være en tæt dialog mellem de tilknyttede personaler og Kommunens medarbejdere.
Tilbud
Da vi ønsker at give Kommunens medarbejdere det bedste udgangspunkt i deres arbejde med borgerne, tilbyder Back2Work at afholde en målrettet workshop. Workshoppen vil tage udgangspunkt i, hvordan borgere med behov for fysioterapeutisk træning kan håndteres, og hvordan man som medarbejder bedst muligt, støtter eksempelvis en borger med smertesymptomer, fysiske begrænsninger og andre relevante områder.